איך זרימת מידע הופכת ללמידה משמעותית?
אחד היתרונות הבולטים של האינטרנט הוא היכולת לספק כמות אדירה של
מידע המוצג בצורה אסוציאטיבית בעזרת קישורי היפרטקסט. אולם, לא פלא כי זהו גם
אחד מחסרונותיו כשמדובר בשימוש באינטרנט לצורכי למידה. קל מאד ללכת לאיבוד
ולהסיט את תשומת הלב מן העיקר אל הטפל. אם כן, השאלה הנשאלת היא איך ניתן להפוך
זרימת מידע ללמידה משמעותית.
במהלך הסימסטר השני למדנו האפשרויות השונות שמספקות טכנולוגיות ה- Web ולבנות יחידת לימוד א סנכרונית העושויה שימוש בטכנולוגיות אלו לצורכי למידה בכלל ולמידה מרחוק בפרט. כאשר הלמידה מתרחשת בכיתה באופן מסורתי, שלושת המישורים – ארגון ידע, עיצוב הסביבה ויצירת אנטראקציות - מעוצבים באופן מובן מאליו. כאשר אנחנו עוברים ללמד באינטרנט, התכונות הטכנולוגיות של המדיה מצד אחד מגבילות ומצד שני מאפשרות לנו לעצב בעצמנו את שלושת התחומים. כדי לבנות יחידת לימוד באינטרנט עלינו לקבוע מראש את שלושת המישורים הללו. ארגון ידע: המדיה, שהיא האינטרנט במקרה זה, מאפשרת לארגן את הידע לא באופן לינארי אלא עם רמות שונות של אפשרות להעמקה ומעבר ביניהן באופן אסוציאטיבי. עיצוב הסביבה: סביבת האינטרנט מאפשרת חופש יחסי בעיצוב המסך שהוא בעצם קשר בין הלומד לבין החומר הנלמד. בעיצוב הסביבה אנו מתייחסים לא רק להיבטים הויזואליים כגון צבע ותמונה אלא גם לאירגון פונקציונאלי של המסך. יצירת אינטראקציות: כאשר מכינים יחידת לימוד דרך האינטרנט, מצד אחד, מניחים כי האינטראקציות הבין אישיות לא יהיו קיימות, לפחות לא פנים מול פנים. מצד שני, אתר לימוד לאינטרנט חייב לתת את הדעת לכל סוגי האינטראקציות שפורטו לעיל. אתר שיציג מידע ברצף ללא מתן אפשרות לאינטראקציות בין הלומד לחומר בעיקר ובין הלומד למומחה, לא יהווה שום יתרון לעומת ספר מודפס, פרט לזמינותו. |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה