בניית שיעור מיטבי העוסק במשימה מסדר חשיבה גבוה בעזרת כרטיס ניווט-
תוצר של בית הספר "המגינים" אשדוד- שבו אני מלמדת
עם הפנים למאה 21 חיפשנו דרך הטובה ביותר להשגת שני יעדים עיקריים: לניהול כיתה ולסדר חשיבה גבוה. היה חשוב לקבוע תנאים מסויימים שעל המורה לקיים בכיתתו שיובילו להצלחה הן בניהול כיתה והן בקידום הישגי לימדיים כאשר המורה פועל לשיפור תהליכי חשיבה.
באחד מהישיבות צוות ניהול המנהלת אילנית הציגה לפנינו עקרון פדגוגי הבא:
מורה "רואה" ומאתגר.
"רואה"- רגיש לילד, מתאים לו החומר הנדרשה...
מאתגר- מציב משימות מסדר גבוה: ישפר תהליכי חשיבה- יקדם, יעמיק ...
שילוב זה מביא לקידום הישגים באווירה תומכת
בעקבות ההשלחות האלה "נולד" כרטיס ניווט לבניית שיעור מיטבי העוסק במשימה מסדר חשיבה גבוה והשיעורים הבנויים על פי הכרטיס זה קיבלו שם "שיעורי מס''ג" (כוללים משימה מסדר חשיבה גבוהה).
מסג- חומר המשלב מספר מתכות לצורך שיפור תכונותו.
שיעורי מס''ג- שיעור המשלב שיטות ואסטרטגיות המובילות לשיפור איכותו.
(חשבתי על חפיפה זו – כאלה דברים אינם קורים במקריות. )
עברה שנה ואפשר להגיד שאין בבית ספרנו מורה שלא יודעת בעל פה את כל השלבים של הכרטיס.
כמובן לא פשוט לבחור באסטרטגיה נכונה ובמשימה מסדר חשיבה גבוה.
כך נוצר בבית ספרנו מאגר שיעורים איכותיים שמתמלא כל שבוע!
שלבי הכרטיס
לאחר בחירת נושא השיעור:
קביעת מטרת/ מטרות השיעור הנגזרות ממטרת על שמתוך הסטנדרטים של משרד החינוך.
1. עסוק בידע קודם של התלמיד. לדוגמה: חזרה על מושגים הנלמדים, שימוש בידע קיים מהחיי יום- יום של הלומד. שימוש ב- סרטון, תשבץ מושגים או תפזורת, שימוש בתוכנה WORDLE- CREATE ,מצגת תומכת...
(התלמיד שולף מהזיכרון מידע רלוונטי לנושא: ידע של פרטים, דרכים, אמצעים...
2. הרחבת ידע- הקניית ידע חדש תוך שימוש בגירוי כלשהו .
התלמיד מגלה יכולת ממה שנאמר, משתמש בידע או רעיון שנמסר.
רמות של הבנה: תרגום- ניסוח ידע או עובדות בשפה אחרת, פירוש אישי של ידע, חיזוי על סמך ידע קודם.
3. בחירת אסטרטגיה למשימה הדורשת חשיבה מסדר גבוה.
דוגמות למשימות: בניית טיעונים, עריכת השוואות, התמודדות עם חילוקי דעות, קבלת החלטות, זיהוי הנחות חויות .
מיומנויות המופעלות: שאילת שאלות, העלאת השערות, תכנון, בידוד משתנים, עיבוד נתונים והסקת מסקנות.
הלומד מגלה יכולת להבדיל באופן עצמאי בין עובדה לבין השערה, בין תוצאה לבין מסקנה... (אנליזה).
הלומד נדרש ליצירתיות והעזה.
4. לאחר איסוף רעיונות במליאה: תובנות- השגת מטרת השיעור.
באילו אסטרטגיות השתמשנו להשגת מטרת השיעור?
שיפוט של רעיונות, מעשים ותהליכים: הלומד בוחר בין חלופות שונות ומקבל החלטות מנומקות.
5. רפלקציה על הלמידה.
בדיקת מיומנות לבחור בתוצר המתאים של מידע וליישומו בפתרון בעיות בסיטואציות שונות- בזמן ובמקום.
ז'נה,
השבמחקאין ספק שזהו מערך למערך דידקטי, אבל כרגיל לי אישית יש בעיה עם חוסר הגמישות. איך בדיוק מותאם השיעור לצרכי היחיד כאשר הוא שזור בנוקשות.
מסג בכימיה הוא אכן שילוב מתכות שונות אך מי אמר שנועד לשיפור המתכת? הוא משנה תכונותיה - לטוב ולרע. ובאותה ההקבלה - שיעור מסג יכול להביא לשינוי לטובה אך גם לתסכול וחוסר הצלחה. מה עושים תלמידים שאינם בנויים עדיין לסדר חשיבה גבוה? איך בכיתה גדולה בכלל אפשר להגיע לכל אחד ואחד ולאפשר לו למידה מיטבית? זהו דיון ארוך ובלתי נגמר ללא תשובות חד משמעיות. לי יש את דרכי שלי, ואין ספק שלך יש את שלך. בהצלחה
רונית, תודה לך על תגובתך. בוודאי ששיעור מס''ג נותן מענה לכל התלמידים ומאפשר למידה דיפרנציאלית בכיתה. משימה מסדר גבוה בנויה כך שכל תלמיד יכול להצליח לפחות בחלקה ולחוש הצלחה.
השבמחקהאים באמת אתם מצליחים להכניס כל כך הרבה תכנים ותוצרים בנושא אחד
השבמחקכל הכבוד ז'נה...זו בדיוק האסטרטגיה שאני לומדת השנה ללמודי היחידה החדשה בספרות אנגלית לבגרות. אני ממש שמחה שכבר מגיל צעיר לומדים כבר הילדים כיצד ליישם את הדרך לחשיבה גבוהה. אני מאמינה, שזו הדרך שתקדם את הלומדים
השבמחקישר כוח