אני ממשיכה לדון בנושא "בניית שיעור בשילוב משימה מסדר
גבוה".
מבחינתי, השלב שמסובך ביותר בבניית השיעור הוא בחירת אסטרטגיית חשיבה נכונה. חשוב להבין
מהי אסטרטגיה:
אסטרטגיה פירושה "תכנית פעולה"
אסטרטגיית חשיבה היא תכנית פעולה שמבוססת על סדרת שלבים אשר נוקטים
בהם על מנת להשיג מטרה מוגדרת.
אסטרטגיות החשיבה משמשות לקשת רחבה של מטרות החל מפתרון בעיות וקבלת
החלטות ועד לאסטרטגיות ספציפיות יותר כמו אסטרטגיות למידה.
דוגמאות לאסטרטגיות חשיבה
פעילויות חשיבה מסדר גבוה:
קבלת החלטות טעינת טיעון
פתרון בעיות עריכת
השוואה
זיהוי הנחות סמויות שאלת
שאלות
בידוד משתנים הסקת
מסקנות ועוד ועוד...
עקרונות שיעור מפתח חשיבה
סביבת לימוד מאפשרת שיח
החשיבה נלמדת בצורה מפורשת
לשיעור/משימה יש מטרות תוכן ומטרות
חשיבה
שאלות מאתגרות או
משימות מאתגרות
שימוש בשפת החשיבה
הקניה ושימוש באסטרטגיות חשיבה
פיתוח היכולת המטה קוגניטיבית.
המורה הכי טווובה ! ^^
השבמחק-מאיה , התלמידה שלך (;
ז'נה,
השבמחקאין ספק שהאסטרטגיה חשובה, וגם היכולת להביא לסדר חשיבה גבוה אבל מה הועילו חכמים בתקנתם? השיעור פרונטאלי לכל דבר, מספר התלמידים האבודים לפחות ממבט חטוף נראה די גדול. אז ה השיעור מיועד רק לאלו שבין כה וכה יכולים להגיע לכך גם ללא תיווך של המורה (קצת הפרזתי כדי להדגיש את הנקודה).
לכל ילד מחשב, אולי הם השתמשו בו מקודם, אבל אין ספק שלא כל התלמידים היגיעו לאותה הרמה אז מה התועלת בשיעור כזה עם סדר חשיבה גבוה? גם לחלשים אפשר לגרום לחשיבה גבוהה בעבודה אישית ומצומצמת לערוך השוואה למשל, אבל אחרי הרבה תרגול קונקרטי חוויתי.