יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

הצעה למחקר פעולה

ניסוי וירטואלי כתחליף לניסוי מסורתי

במסגר הקורס של דר' ליאת אייל "הערכת טכנולוגיות מידע מידע" קיבלתי מטלה מעניינת לכתוב הצעה למחקר פעולה. ישר עלו לי רעיונות בראש אך היה קשה לנסח במדויק ולהתמקד בנושא שבאמת יהיה מעניין לחקור. לאחר שינויים רבים התמקדתי בנושא שבהמשך יכול להתפתח למחקר אמתי בשטח. 

איך אני כמורה אשלב בשיעור מדע התנסות\ חקר  וירטואלי של תופעה מדעית *  כמשימה ללומד כך שיגרום לדיון מעמיק יותר בנושא הנלמד ויפתח חשיבה ביקורתית ויצירתית, בקרב הלומדי.

* מה דרוש לבעירה?; מדוע לצמחים צבע ירוק? ;מדוע הלב פועם? ; מה מושך חרקים לבקר בפרח? ; מדוע יורד גשם? ;איך האור מגיע לנורה? ועוד

הצגת הבעיה:
הוראת מדע וטכנולוגיה עוסקת בתופעות ותהליכים מופשטים שלעיתים קרובות לא ניתן לראותם או להרגיש. ישנם ניסוים שמסיבות שונות (כמו בעיות בטיחות, מורכבות החומרים  הנדרשים לניסוי, מחסור בחומרים...) קשה לבציע במעבדת מדעים. לכן התנסות וירטואלית במקרים מסוימים היא תחליף לניסוי בפועל שמאפשר הבנה, חקירה והתנסות על ידי חושים אחרים ומצריך הפעלת היגיון, אינטואיציה, הבנת קשר סיבה ותוצאה, חיפוש פתרונות מגוונות ועוד. חקירה וירטואלית כזו יכולה להוביל את הלומדים לפתרונות שונים, להגדרת שלבי פתרון ייחודיים רק לפתרונו, הבניית ידע על ידי התלמיד...

הצגת מטרת המחקר ראשונית:
מטרת המחקר למצוא את הדרך שבה המורה משלב נכון ניסוי וירטואלי וחקירתו בשיעור כך שיגרום לדיון מעמיק בנושה הנלמד המביא להבניית ידע בקרב התלמידים.

בהמשך אפרסם את ההצעה למחקר כולה. 


                                                          ניסוי וירטואלי כתחליף לניסוי מסורתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה