יום רביעי, 29 באוגוסט 2012

גלובליזציה בחינוך- דרוש שינוי מעמיק בתפיסה חינוכית


אתגרים רבים עומדים בפני המורים במקומות רבים בעולם ובישראל בפרט, נעתרים אנשי חינוך רבים בכל קצוות תבל לקדם את הכשרת המורים המיטביים: מורה מיטבי של המאה ה21 יוכל יחד עם חבריו בעולם כולו לפתוח את שערי בתי הספר למציאות התרבותית רווית הטכנולוגיה ורבת ערוצי התקשורת במציאות של גלובליזציה מואצת. הכשרה מתאימה, תנחה את המורה המיטבי לפתח כישורים הולמים לקדם את תלמידיו לתקשורתיות בינאישית מעולה ונגישות לידע שימושי ואקדמי.
כדי להתאים עצמו להוראה בית ספר ב"כפר הגלובלי", חייב המורה להיות מודע למציאות המשתנה ולסגל לעצמו כלים חדשים להתמודדות עם האתגרים הסבוכים העומדים בפניו.
 במאמרו "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי" מבחין דר. יין צ'אנג צ'ינג, פראדיגמה חדשה בחינוך שתתאים לעולם הגלובלי: פרדיגמה משולשת New Trtiplization Paradigma   המורכבת משלושה קדקודים: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית:
1) במסגרת גלובליזציה על המורה לפתח ערכים ונורמות התנהגות המותאמות לחיים בעולם הגלובלי.פתוח יכולות טכנולוגיות ורכישת ידע מתאים. רכישת יכולות טכנולוגיות ורכישת ידע מתאים, כלומר יכולת הבנה ושתוף פעולה בין אנשים הבאים מתרבויות שונות במגוון הבטים: הוראה, שותפויות בינלאומיות, חילופי מידע וידע.
 2) לוקליזציה: פתוח ערכים ונורמות התנהגות המותאמות לקהילה, כלומר רכישת ידע וטכנולוגיה מקומיים, הקניית יכולות ומוטיבציה לתרום לקהילה ולזום לטובת החברה.
3) אינדיבידואליזציה- הן המורה והן כל אחד מתלמידיו הוא יחיד במרחב הלוקלי והגלובלי. על המורה לרכוש את היכולת לזהות את הכישורים והפוטנציאל האישי הטמונים בכל אחד מתלמידיו כדי לקדם יוזמות, יצירתיות והגשמה עצמית של כל פרט.
כדי לפתח את היכולות החדשות והמגוונות של כל לומד במציאות משתנה גלובלית ולוקלית על המורים לפתח כישורים של החלפת הסטנדרטיזציה בלמידה פרטנית, כלומר להתאים את תכנית הלימודים הכללית לתלמיד הבודד. על המורה לדעת כיצד להדריך ולהנחות את התלמיד הבודד בכיתתו (לוקליזציה) ולעודד אותו ליוזמה ושתף פעולה עם תלמידים אחרים בעולם  (גלובליזציה) לקידום פרויקטים אישיים על פי כישוריו ותחומי העניין שלו. חילופי מידע ותוכניות למוד פרטניים יצליחו "לשבור" את קירות הכתה בבית הספר ויאפשרו גמישות במקום ובשעות למוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה