יום חמישי, 16 באוגוסט 2012

כלים מתוקשבים לקידום מקצוע מדעיים


בסקרנות רבה קראתי את המאמר של דר' מירי ברק "האם האנימציה שווה אלף מילים?" המאמר מצא מענה במחשבות שלי שמלוות אותי כבר תקופה ארוכה. הרי הוראת מדע וטכנולוגיה עוסקת בתופעות ותהליכים מופשטים שלעיתים קרובות לא ניתן לראותם או להרגיש. בכדי להתגבר על הקשיים בהוראת מדעיים "ולהפוך את הסמוי לגלוי", חוקרים מתחום ההוראה ממליצים לעשות שימוש באמצעי המחשה שונים. בעידן הטכנולוגי שלנו הדמיות ממוחשבות וסרטוני אנימציה  הן בין הגישות המבטיחות ביותר לקידום מקצוע מדעיים. מחקרים רבים מתמקדים בשילוב המדיה ממוחשבת בהוראת מדעיים ומראים כי השימוש בהדמיות ואנימציות ממוחשבות עשוי לתרום להבנת מושגים מדעיים בקרב הילדים. מהמחקר עולה כי סרטוני האנימציה מהווים גורם המקדם עניין, הנאה והנעה בקרב התלמידים. הנושאים המוצגים בדרך לא פורמלית מהווים השלמה והרחבה לחומר הנלמד בכיתה ומשפרים את פיתוח מיומנויות החשיבה של התלמידים.
במהלך הלימודים לתואר שני רכשתי כלים מתוקשבים רבים ופתאום הרגשתי שהדלת נפתחה למרחב עצום ומרתק עם שפות, כלים, יישומים, הנפשות... עדיין יש ים לא מוגדר של שאלות – וטוב שכך. אמשיך לגלות וליהנות!
בתור מורה למדעים בניתי אתר מקצוע בגוגל סייטס. מקווה שהתלמידים והמורים ילמדו ויהינו ממנו. הוספתי לאתר גם חומרים רבים למורה מתוקשב.
קישור לאתר מקצוע מדע וטכנולוגיה שלי:

לשימושכם אתרי עזר למורה מתוקשב:
                                                                   
חקרו ותגלו!
אתרים מומלצים לכתיבת מערכים במדע וטכנולוגיה
v תכניות לימודים משרד החינוך (יש לפתוח בדפדפן אקספלורר)
v מסמך אב- הצעה לפריסת נושאים תשע''ג
v חומרי הלימוד מההשתלמות של רחל קנן


3 תגובות:

  1. כל הכבוד ז'נה,

    האתר שבנית נראה ממש מקצועני!!! וכמובן מאד שמושי ויפה למראה. אני בטוחה שכולם יהינו ממנו בשנה הבאה.

    השבמחק
  2. תודה רבה! באמת למדנו הרבה ואני שמחה שיכולי ליישם את מה שלמדתי. לגבי האתר- אני ממשיכה להכניס דברים.

    השבמחק
    תשובות
    1. נהדר! אכן מקווה שינוצל ע"י מורים תלמידים כאחת.
      אבל כמובן גם קצת ביקורת - חוץ מכל השכלולים הטכנולוגיים עדיין אין כמו מגע ידיים וחקר חומרים במציאות. אין ספק שישנם נושאים שהמופשטות שלהם מחייבת אנימציות או מה שעשינו בעבר ציורים וסכימות (למשל הפוטוסינטיזה - למרות שאפשר לשחזר את התהליך כהצגה בה לכל אחד תפקיד אחר...) אבל ישנם נושאים כמו גלגולה של טיפה שניתן ללמוד בניסוי פיסי ששווה אלף סרטונים לטעמי (וגם כאן יכולים לעשות הצגה מופלאה...)

      מחק